Köp- och leveransvillkor

Leverans, retur, byte och frakt

Leveranssätt

Vi levererar varor genom Postnord och DHL.
Du kan antingen välja att få varorna till brevlådan via Postnord men detta gäller endast beställningar
som väger under 2 kg eller inte är skrymmande, då de skickas som varubrev. Skulle de vara större än Postnords
mått, kommer de till ombud. 
Eller kan du välja att få beställningen till närmaste ombud via DHL. Om vi ser att inte korrekt leveranssätt är valt
för beställningen, tar vi oss friheten att ändra. Det kan också hända att vi väljer varubrev istället för paket med
DHL om vi ser att försändelsen går ner i brevlåda. DHL till privatperson har en maximumvikt på 20 kg. Är beställningen över 20 kg, skickas den i två paket. Invänta då två aviseringar. 
Hemleverans! Vi har börjat med Postnord Mypack Home – hemleverans till dörren, max 35 kg, minimum 2 kg (annars varubrev).
Är beställningen 25-35 kg kan den komma i två paket, då det blir väldigt tungt att bära. 
Vid ordervärde över 749 kr.
Tyvärr dock inte till postnummer 831 74-985 95 (då blir det DHL). Postnord Home kommer upp som val, men vi tar oss friheten och ändrar till DHL service point. 
Med MyPack Home har mottagaren möjlighet att själv välja datum och tid för leverans, samt inom vilka tider det passar kunden att få varan levererad. Mottagaren får en avisering via sms, e-post eller Postnords App dagen före första möjliga leveranstid. Mottagaren får då också en länk till sida där alternativ för leverans kan väljas. 
Det är lätt att följa leveranser med appen. Postnord säger att det tar 1-3 dagar för leverans.
Kan bli någon extra dag till vissa orter.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget. 
Vi bryr oss om miljön & klimatet. Därför återanvänder vi kartonger och annat förpackningsmaterial från våra leverantörer.

Skador

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller
annan transportör och göra en skadeanmälan.
Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan
är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem
och göra en skadeanmälan.
Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med Hundshoppen. 

Uthämtning

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss,
så debiteras du 199 kr per paket för hanteringen av beställningen.

Leveranstid

Vanlig leveranstid är 1-4 arbetsdagar, beroende på val av leveranssätt och vart du bor någonstans.

Frakt

Hos Hundshoppen erbjuds du alltid fri frakt vid köp över 599 kr, 750 kr för hemleverans. 
Detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan.
Om du inte handlar för den angivna kostnaden kostar frakt 65 kr för DHL ombud och varubrev, 99 kr för 
hemleverans med Postnord. Du ser priserna i kassan och kan välja.  

Ångerrätt

Om du ångrar ditt köp:
Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer.
Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning,
men detta måste ske fjorton (14) dagar från det du mottagit varan. Varan måste vara helt intakt
och ha taggar och lappar kvar. 

Du måste meddela att du ångrar dig via mail.
Mailet ska skickas till oss [email protected].
I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt
vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Sedermera mailar vi en retursedel till dig.
Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar
från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor).
Kostnaden för retur på hundbädd och hundfoder (helt oöppnat) är 149 kr.
Kostnaden för övriga returer är 79 kr. 
Dettarupptill10 arbetsdagar för oss att hantera din retur från att den inkommit till oss.

Ångerrätt gäller inte vid:

  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats eller
    plomberats och där detta har brutits av dig.
    Du kan alltså inte ångra ett köp på redan öppnat livsmedel såsom
    hundfoder, tillskott, godis eller snacks eller hygienartiklar såsom schampo och tandkräm.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts
    särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du
    uttryckligen har samtyckttill att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Alla varor ska skickas emballerade, i väsentligt oförändrat skick och i originalförpackning.
  • Ångerrätt gäller inga kampanjvaror. 

Byte av vara

  1. Önskar du byta en vara mot en annan, maila oss till [email protected] och berätta vilken vara
    du önskar byta och mot vad. Vi mailar dig en returfraktsedel, eller skickar ett frankerat returkuvert.
  2. Sedan gör du en ny beställning på www.hundshoppen.se med den nya varan.
    Om den nya beställningen kommer upp över 599 kr debiteras ingen frakt. 
  3. Så fort vi fått varorna i retur för din första order så kommer vi korrigera den första fakturan
    eller göra en återbetalning via Klarna om den första beställningen redan är betald. 

Vi kan inte göra byten rakt av. Det kommer alltid behöva skapas en ny beställning.
Vi kan ej kompensera för eventuell egenbetald returfrakt vid byte.

Våra betalsätt

Klarna

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna de betalningsalternativ som kan erbjudas dig.
Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna den som hanterar betalningstransaktionen
medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika
frågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ som erbjuds genom
Klarna är faktura, kontokredit, kortbetalning, direktbetalning via bank eller swish.

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör.
Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer.
Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören.
Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

Orderbekräftelse

En automatisk orderbekräftelse skickas till den e-postadress som uppges vid beställningen.

Reklamation och garanti

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig.
Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer
åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt
åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. 

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected]
där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
Om reklamationen inte går att åtgärda alternativt att vi inte kan leverera en liknande produkt, återbetalar
vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt
vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är
felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från
Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se Utöver reklamationsrätt ger Hundshoppen inte några övriga garantier.

Personuppgifter och cookies

Lagring av personuppgifter

Genom att handla hos Hundshoppen accepterar du vår dataskyddspolicy
och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet
och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning.
Hundshoppen är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund.
Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då
du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt
dina individuella behov.

Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om
att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång
till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information
kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Samtidigt som det är bra att veta om cookies gör cookies inge större fara. Detta innebär i tur
att de flesta webbläsarna använder sig av cookies och lagrar dessa. Vill man inte ha några cookies
bör man ändra inställningarna i sin webbläsare. Det bör även finnas mer information om detta på
nätet såväl som din webbläsares hjälpfunktion eller support. Stänger du som besökare av cookies från oss
kommer vår webbplats inte fungera till bästa prestanda. 

Vid felaktig prissättning eller felskrivning förbehåller vi oss rätten att annullera köpet och återbetala eventuell gjord betalning.